joi, 23 mai 2013

Misterul copacilor cu frunze roşii



Plimbîndu-mă cu mama prin parc, am observat că anumiţi copăcei aveau frunzele de culoare roşie, spre deosebire de majoritatea celorlaţi pomi înveşmîntaţi în verde. La mirarea mea, mama mi-a spus zîmbind că copăceii aceia suferă de daltonism şi mi-a explicat că daltonismul e o afecţiune care constă în a nu putea deosebi culoarea roşie de cea verde. Lăsînd gluma la o parte, tot mama mi-a explicat că majoritatea copacilor au frunzele verzi pentru că acestea conţin clorofilă, un pigment care permite plantelor să capteze lumina şi să producă energie prin fotosinteză. Odată ce vremea se răceşte, adică toamna, clorofila, sensibilă la frig, încetează să mai fie produsă de frunze. Pe măsură ce verdele dispare, pigmenţii galbeni şi portocalii numiţi carotenoizi  le iau în stăpînire.
Culoarea copacilor cu frunze roşii provine de la antocianine, pigmenţi care acţionează precum un scut, blocînd radiaţiile dăunătoare şi apărînd frunzele de îngheţ. Tot ei constituie un sistem de semnalizare  împotriva insectelor vătămătoare. Anumiţi copaci, cei mai mulţi proveniţi din America, fiind mai sensibili, au ales de-a lungul timpului acest tip de pigment care îi apără de multe neajunsuri.
În alte părţi ale lumii există şi copaci care "sîngerează". Ei secretă o sevă de culoare roşie, care acoperă rănile copacului şi previne infestarea cu insecte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...